DIY egelhuisje!

Zó, ik ben de laatste dagen weer bezig geweest met knutselen.
Ik zag deze week op Facebook een berichtje van de Dierenbescherming over egelhuisjes.
Vorig jaar was ik eigenlijk al van plan er een te maken, maar dat is toch niet gelukt..
Toen ik dit berichtje zag wist ik dat het dit jaar er gewoon van moest komen.
Ik had immers nog wat losse stukjes hout die ik hier goed voor kon gebruiken!

Even wat kleine feitjes over de egel en het egelhuisje:

Egels zoeken een plek voor de winterrust voor de periode van november tot maart. Jonge egeltjes beginnen vaak pas aan hun winterslaap als in januari de temperatuur echt daalt.

Egels zijn zeer schuw. Het egelhuis dient op een rustige plek geplaatst te worden, buiten bereik van huisdieren en kinderen. De beste plek  is een begroeide tuin of bij struiken, een hoop takken met bladeren. Het dakje kun je met bladeren of aarde bedekken. Vergeet niet dat de egel ook eenvoudig uw tuin moet kunnen in- en uitlopen, bijvoorbeeld onder de schutting of heg door.


Ik heb ter plekke eigenlijk een huisje verzonnen, zonder daar eerst een ontwerp van te maken.
Je kunt je voorstellen dat het ook niet altijd vlekkeloos verliep, maar goed.. eigenwijs als ik was toch maar door geklungeld.

Eerst heb ik de planken voor de buiten op maat gezaagd 40x40cm.
De tunnel is 30cm lang.


Met alle losse stukjes hout die ik overhad heb ik de planken aan elkaar gemaakt. Het ziet er dus ook echt niet uit maar dat vind de egel (hopelijk) niet erg :).




Daarna heb ik het dakje gemaakt, deze moet je los maken van het huisje anders kun je het niet goed schoonmaken als de egeltjes weer weg zijn! Het dakje van de tunnel zit wel vast. 

Ik heb het buiten, aan de andere kant van het hekwerk neegezet (ivm de hond), uit de wind. Het is belangrijk dat je het aan een rand plaatst zodat de egel het huisje goed kan vinden!
Vervolgens heb ik zaagsel en blaadjes in het huisje gestrooid. 


Dakje erop, het huisje goed bedekken en KLAAR!
Het is makkelijk en leuk om te doen, dus zorg ervoor dat ze ook bij jou een fijne winter hebben :) 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten