DIY oud dienblad, opnieuw oud maken in je eigen stijl!

Goedemiddag!

Gisteravond en vanmorgen ben ik weer bezig geweest met een leuk DIY project.
Ik was wel even in dubio want het dienblad was al erg mooi!
Maar speciaal voor hier heb ik toch de gok genomen om er wat moois van te maken.
Natuurlijk geverfd met milieuvriendelijke krijtverf!
Hieronder heb ik de stappen beschreven:

Om dit dienblad gaat het, hij is nu al erg mooi hè!


Met pijn in mijn hart, de eerste streep verf gezet....
Als eerst de basiskleur, meestal gebruik ik een donkere grijze of bruine kleur. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een andere kleur nemen die je mooi vind. Deze kleur komt dadelijk subtiel door bij de "beschadigingen".


Het hoeft allemaal niet perfect, ik heb de verf nonchalant aangebracht. 


Daarna nog een laagje erop!


En dan de kleur die je het dienblad wil geven. Ik heb gekozen voor de kleur genaamd Old Lace. De kleur van oud kant, het is vergelijkbaar met Ral 9010. 


Ook hier heb ik de verf nonchalant aangebracht, dat scheelt weer schuren en je krijgt zo een natuurlijk "oud" effect. 





 Daarna heb ik met de transfer methode een mooie franse tekst toegevoegd. Wil je weten hoe ik dit heb gedaan? Dan kun je kijken bij het topic: DIY met transfer methode. Daar had ik een tekst op een vaas gemaakt.

                            

 De volgende stap is het aanbrengen van de antiekwas, dit geeft een extra oud effect en maakt de kleur wat warmer. Vooral bij dit dienblad is het extra mooi omdat de boenwas tussen de naden komt wat dat "oud" effect nog meer benadrukt. Ik heb zelf de was aangemaakt. Hiervoor heb je pigment nodig en uiteraard blanke boenwas. Het handige hiervan vind ik is dat je verschillende kleuren pigment kunt kopen, en dat als je bijvoorbeeld teveel antiekwas hebt aangebracht, dit met blanke boenwas kunt verminderen.


In plaats van een doek te gebruiken, wilde ik proberen of dit met stevig keukenpapier ook mogelijk was. En ja hoor, dat werkt goed! Voor de kleine projecten vind ik dit best handig. 



Helaas kun je op de foto's de werking van de antiekwas niet heel goed zien, hij is in het echt dus ook wat warmer van kleur. 

TADAAA!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten